Dag 3 tot 7: It giet on! - Reisverslag uit Hetta, Finland van Justin en Marijke - WaarBenJij.nu Dag 3 tot 7: It giet on! - Reisverslag uit Hetta, Finland van Justin en Marijke - WaarBenJij.nu

Dag 3 tot 7: It giet on!

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Justin en Marijke

04 Februari 2017 | Finland, Hetta

Dag 3: Ik weet niet wat wij elk jaar moeilijk doen in Nederland, maar die Elfstedentocht kan hier prima! Genoeg ijs! Haha, maar voor we die hoeveelheden ijs zagen, hebben we eerst een dagje de eilanden van Stockholm over gewandeld. Zeker een leuke stad met mooie architectuur, imposante gebouwen en veel water, wat het wel echt een bijzondere stad maakt. Ons hostel prima, lekker knus, alleen was het flink zoeken naar parkeer plek. Vanuit het hotel kregen we de geweldige tip om ‘de bordjes te lezen’… *zucht* (die waren in het Zweeds). Maar goed, na een vermoeiende dag met veel lopen, heerlijk geslapen en op tijd richting het hoge noorden vertrokken.

Dag 4: De E4, onze trouwe vriend, rijden we weer op tot aan Sundsvall. Inmiddels ligt er toch redelijk wat sneeuw in het landschap. Hier zijn geen kleine slootjes met ijs, maar hele meren dichtgevroren! Enorm! Onderweg zoeken we huisjes met schilderingen die Unesco wereld erfgoed zouden zijn. Nou die zijn goed verstopt. Uiteindelijk wel het schattige dorpje Askesta gevonden en ook de besneeuwde kust aan de Botnische golf bekeken. Spectaculaire uitzichten en toch wel een beetje spannende besneeuwde wegen... We rijden ook veel door de bossen en komen uiteindelijk in Hostel Gaffelbyn.

Dag 5: Weer een flinke reis te gaan, maar onderweg ook rustig even boodschappen doen en regelmatig stoppen voor foto's. Het landschap is zo mooi, weids en besneeuwd dat we kunnen blijven knippen. Uiteindelijk slaan we weer van de E4 een besneeuwd weggetje in, want er zou een mooie vuurtoren moeten zijn aan het einde van de weg. De weg is lang en ijzig, maar we komen veilig aan het eind. Hoewel, dan is het nog een flink stuk door de sneeuw ploeteren om bij de vuurtoren te komen, dus keren we om. Maar wel weer mooi uitzicht! Inmiddels begon het donker te worden, vanaf ongeveer half 4, dus rijden we nog wat voorzichtiger en kunnen we onze verstralers uittesten. Die zijn overigens wel minuscuul in vergelijk met wat ze hier hebben. Uiteindelijk komen we weer op zo'n idyllisch plekje, met houten, rode huisje in Skellefteå. Een lekker antiek hostel zullen we maar zeggen, maar met alle nodige voorzieningen. Zelfs een sauna! Dus even lekker ontspannen.

Dag 6: Op naar Finland! Inmiddels ligt er echt veel sneeuw, heul geul zal ik maar zeggen. We stoppen voor een pauze in Haparanda, waar we echte Zweedse balletjes eten bij de noordelijkste Ikea die er bestaat. Gewoon, omdat het kan. Dan de grens over, maar in Finland is het duidelijk anders op de wegen. Ze zijn minder schoon en eigenlijk is 80 hier hard zat, terwijl we in Zweden prima 110 konden rijden. De belijning op de wegen is uhm, weg. Een vangrail is meer een sneeuwmuur en borden kun je meestal niet lezen vanwege de plak sneeuw erop. Toch zoeken wij de naar de Poolcirkel, die voor het gemak niet op de kaart staat. Uiteindelijk even gevraagd, verder gereden, en gevonden. Lekker even in de sneeuw springen en een fotootje maken natuurlijk. Het winkeltje was helaas dicht, dus kachelen we maar rustig verder. Op naar Pellon Helmi *zwijnen zwijmel*. Had ik het net over idyllisch? Dit was pas idyllisch. Een dik pak sneeuw, een paar cottages en een tipi. De eigenaar was, ondanks dat hij er pas 2 maandjes woont, heel behulpzaam met het zoeken naar activiteiten in de omgeving voor dag 7. In onze cottage zat wederom een sauna en Justin had het idee om na de sauna eens lekker af te koelen in de sneeuw. Zo gezegd, zo gedaan (mafkees!). De volgende ochtend hadden we hoog bezoek. Tussen de cottages liepen een paar rendieren! Wat een wonderlijke wereld hier.

Dag 7: Bij het uitchecken, helaas konden we niet langer blijven, had de eigenaar leuke info over een huski safari. Zelf hadden we aan die zelfde weg een rendierfarm gezien, dus we gingen op zoek naar een leuke activiteit. Aangezien we niet al te ver hoefden te rijden voor onze volgende bestemming, hadden we de tijd. Ergens in de middel of no where toch maar even uitgestapt om te vragen waar we moesten zijn, begon die beste man met 'goedemorgen'! De eerste Nederlander die we zien sinds we van de boot in Göteborg af zijn. Reserveren was bij onze cottage niet gelukt, dus we gingen op goed geluk en dat hadden we. De drie uur durende huski safari zou bijna vertrekken, dus we konden nog mee! Een fantastische ervaring, once in a lifetime, iedereen aan te raden. Ik dacht altijd dat huski's niet zo vriendelijk waren, maar deze wel. Naderhand hielpen we met aftuigen, voeren en knuffelen als beloning. Wat een fantastische beesten en een fantastische tocht. Helaas moesten we ook weer afscheid nemen en vertrokken we naar Hetta, onze tweede en laatste stop in Finland. Wederom een leuke cottage, hier inclusief huisdieren. We hebben Siri en Marie, de schapen, al ontmoet, maar ik hoop stiekem ook rendier Lucas nog even te zien. Wie weet morgen ochtend. En dan morgen een lange tocht naar Höningsvag, de Noordkaap in zicht!

Noorderlicht update: tot nu toe zegt onze app dat de kans dat het er is een paar procent is, maar het is steeds bewolkt, dus dat schiet niet op. Wij duimen voor een paar heldere avonden.

• 04 Februari 2017 - 20:18

Hedwig:

Zoo...Jullie vermaken jullie wel! Al veel verschillende dingen gezien! Duimen op wat heldere avonden!

• 04 Februari 2017 - 20:19

Liesbeth:

Dat klinkt fantastisch! Ben heel benieuwd naar de foto's. Nu duimen voor heldere nachten!

• 05 Februari 2017 - 09:52

Charlotte:

Geweldig! Wat een prachtige tocht!