Dag 11, 12 en 13: rijden door een schilderij. - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Justin en Marijke - WaarBenJij.nu Dag 11, 12 en 13: rijden door een schilderij. - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Justin en Marijke - WaarBenJij.nu

Dag 11, 12 en 13: rijden door een schilderij.

Door: Justin

Blijf op de hoogte en volg Justin en Marijke

10 Februari 2017 | Noorwegen, Lofoten

Dag 11: van Alta naar Tromso (Erstfjordbotn)
Dag 11 zou weer een flinke dag in de auto zijn, maar niet voordat we het museum in Alta hadden bezocht. Jawel, voor het eerst kwamen we een museum tegen die open was! Het museum was gebouwd op de plek waar rotstekeningen waren gevonden. Helaas konden we die niet zien, die lagen onder de sneeuw. Maar het museum zelf gaf ook genoeg informatie over de tekeningen en de Sami cultuur.
Na het museumbezoek begon de tocht richting Tromso, of eigenlijk Erstfjordbotn, waar de overnachting was. Ook deze tocht kenmerkte zich door de vele uitzichten. De dagen hierna, kwamen er alleen maar meer. We reden letterlijk van schilderij naar schilderij.
Vlakbij Tromso kwam er opeens een donkere auto met zwaailicht voorbij racen. Niet veel later zagen we dat er voor ons auto's werden aangehouden, die vervolgens weer door reden. Ook wij werden aangehouden. Maar helaas zagen we er zo boevig uit met ons Nederlandse kenteken, dat we even mee moesten naar de parkeerplaats. Het bleek de douane te zijn. Op zich niet zo vreemd. Noorwegen hoort namelijk niet bij de EU, we waren vlakbij de grens met Finland en tja, een Nederlands kenteken in de winter.....
Gelukkig mochten we, na wat vragen te beantwoorden, weer verder.
De volgende uitdaging bleek het zoeken naar onze verblijfplaats. De eigenaar was aan de telefoon wat warrig en niet aanwezig bij het huisje. Na wat zoeken, toch gevonden. Echt uitrusten was er helaas niet bij. De vaat die er stond was niet echt schoon en het huisje was enorm stoffig. Kortom gewoon vies. Maarja, we moesten het er mee doen. Gelukkig maar voor 2 nachten.... Als goedmaker toch nog wel een keer het Noorderlicht gezien!

Dag 12: Tromso
Na toch een redelijke nachtrust, zijn we richting Tromso gereden. De ring van Tromso licht grotendeels in een tunnel, inclusief rotondes. Best apart. Ook de parkeergarage zat in diezelfde tunnel. We waagden nog een poging om bovengronds een plek te vinden. De auto was het daar echter niet mee eens. De stijle en erg gladde wegen gaven weinig tot geen grip en een stinkende tunnel leek dus toch het veiligste.
Tromso heeft een gezellig klein centrum. Er is 1 lange winkelstraat met oude houten huisjes en aan de haven zijn een paar oude pakhuizen. Ook dé kerk is een bijzonder mooi stukje moderne architectuur.
Afgelopen dagen hebben we tevergeefs gezocht naar souvenirswinkeltjes. In Tromso struikelde je er over. We hebben dus snel onze souvenirs gekocht. Je weet nooit of je überhaupt nog wat tegenkomt.
Terug in ons stoffige huisje, begon ik steeds meer last te krijgen van het stof. Niezen, niezen en nog eens niezen....

Dag 13: Van Tromso naar Lodingen
Vandaag hebben we weer een flink stuk gereden. We stonden vroeg op en waren blij dat we het stofnest konden verlaten.
Google Maps stuurde ons het eerste stuk niet over onze vertrouwde E6, maar over een paar kleinere B-wegen. In slechtere conditie, maar wat een mooie omgeving!
Na iedere bocht vielen onze monden weer open van verbazing. Het mag dan erg koud zijn, maar het licht en de sneeuw, maken de omgeving prachtig.
We reden van het ene schilderij naar het andere. En dan moeten de Lofoten nog komen....
Aan het einde van de middag en 360 foto's later, kwamen we bij ons hotel. Heerlijk simpel en SCHOON! Direct onder de douche gestapt om eens goed op te frissen. Kunnen we morgen met frisse moed de camera volschieten met een dagje Lofoten.

• 10 Februari 2017 - 23:15

Hedwig:

Wauw, wat een landschap! (De komende jaren genoeg foto's voor kerstkaarten

• 12 Februari 2017 - 12:39

Charlotte:

Nou inderdaad: wat een mooie vergezichten met die lage zon en mist?
    Bijzondere witte wereld!